28.11.2024 – Tagnile Oy och Numera Palvelut Oy har avtalat om ett affärsförvärv där affärsverksamheten Sarastia365 Asiointi övergår i Tagniles ägo 31.12.2024. Ärendehanteringstjänsten heter i fortsättningen Tagnile365. Affären stöder Tagniles strategi och stärker dess ställning som ledande aktör och partner inom kommunernas och städernas elektroniska ärendehanteringstjänster.
”Det här förvärvet är ett stort steg i Tagniles tillväxt och ett bra exempel på hur samarbetet med Numera Palvelut främjar kundernas intressen . Tagnile365 kompletterar vårt tjänsteutbud och ger oss en utmärkt möjlighet att utveckla våra ärendehanteringstjänster för att bättre möta våra kunders ökande behov. Vi hälsar denna affärsverksamhet och dess kunniga team varmt välkomna till Tagnile-teamet. Vi tackar Numera Palvelut för det långsiktiga arbetet med att bygga upp tjänsten. Samma bekanta personal kommer också att betjäna de av våra kunder som använder Tagnile365-tjänsten”, gläder sig Tagniles verkställande direktör Jani Lillberg.
”Vår kompetens stärks och vi utvecklar vår affärsverksamhet allt mer till att sköta våra kunders elektroniska ärendehantering och bli en betrodd partner. Vårt kundlöfte är: Det är enkelt och säkert att beställa från oss även i fortsättningen!”
Tagnile365-tjänsten kommer att ersätta den blankettjänst som Tagnile tidigare representerade, dvs. eTjänsten.
”Vi erbjuder i fortsättningen kommuner och städer omfattande och högklassiga tjänster via vår Tagnile365-tjänst. Våra tjänster bygger på Microsofts avancerade D365-molntekniker och vi har djupgående kunskaper om Microsoft-tekniker”, säger Lillberg. ”För våra kunder säkerställer vi en flexibel övergång till Tagnile365-tjänsten tillsammans med de yrkespersoner som övergår från Numera-tjänsterna till oss. Vi erbjuder våra kunder allt bättre lösningar för att effektivisera och underlätta e-tjänsterna.”
Allt bättre ärendehanteringstjänster för kommuner och städer
Affären omfattar kundavtalen för affärsverksamheten S365 Asiointi, immateriella rättigheter och personal som anknyter till tjänsten. Kundernas tjänster fortsätter som tidigare som Tagnile365-tjänsten. Tjänsten omfattar flera olika serviceprocesser som kommuninvånarna och andra kommunala intressentgrupper använder i stor utsträckning. Dessa tjänster är bl.a. suomi.fi-tjänsterna, ansökan om och förvaltning av understöd, integrationstjänster, sysselsättningstjänster samt deltagande budgetering.
Från och med början av 2025 blir arbets- och näringstjänsterna en del av varje kommuns lagstadgade uppgifter och därmed en del av varje kommuns bastjänster. Tagnile365 omfattar även arbets- och näringstjänster enligt de nya kraven.
”Vi får en affärsverksamhet med nöjda kunder och utmärkt betjänande personal. Vårt främsta mål är att säkerställa att våra kunder även i fortsättningen får högklassiga, smidiga och tillförlitliga tjänster. Vi vill säkerställa att kundnöjdheten fortsätter att vara mycket hög”, säger Lillberg. ”De s.k. inhouse-aktörernas möjligheter att producera ärendehanteringstjänster för kommuner och städer håller på att ändras. Produktionen av elektroniska ärendehanteringstjänster övergår allt mer till företag inom den privata sektorn. Jag rekommenderar också att man förutser en förändring.”
Från Tagnile kan kommunen och staden även i fortsättningen tryggt köpa utvecklingsarbete för ärendehanteringstjänster. ”Vi är en medelstor inhemsk aktör inom den privata sektorn och vi har ingenting som tynger oss. Vi erbjuder de yrkespersoner som övergår till oss möjligheten att utvecklas och specialisera sig som toppexperter inom ärendehanteringstjänster”, understryker Lillberg. ”Vi är övertygade om att denna affär kommer att gynna alla parter.”
Några fakta i korthet:
- Tagniles specialkompetens inom ärendehanteringstjänster ger kommuner och städer möjlighet att utnyttja elektroniska ärendehanteringstjänster av allt högre kvalitet och som uppfyller bestämmelserna.
- Tjänsten Tagnile365 som produceras med Microsofts molnteknik innehåller även en blankettjänst och ersätter Tagnile ePalvelu och iPalvelu.
- Tjänsternas tillgänglighet och kvalitet säkerställs under hela övergången till tjänsten Tagnile365.
- Upphandlingen av ärendehanteringstjänster håller på att förändras. Tagnile är en trygg partner.
Ytterligare information:
Jani Lillberg, verkställande direktör, Tagnile Oy, jani.lillberg@tagnile.fi, tfn 0400 776 456
Övergång av tjänster
Hur överförs tjänsterna till Tagnile365?
Tagnile och Numera Palvelut har ett nära samarbete under hela övergångsfasen för att säkerställa att allt överförs från tjänsten S365 Asiointi till tjänsten Tagnile365 på ett kontrollerat sätt. Tagnile erbjuder kunderna information via olika kanaler och vid behov även personlig vägledning.
Var kan jag få stöd?
Tagnile ansvarar i fortsättningen för administrationen och utvecklingen av tjänsten Sarastia365 Asiointi. Kunderna kan fortfarande använda samma supportkanal under övergångsperioden. Eventuella ändringar av kontaktuppgifter meddelas kunderna i god tid..
Vad händer med Sarastias kundavtal?
Kundavtalen som gäller produkten Sarastia365 Asiointi överförs till Tagnile i samband med affärsförvärvet. Avtalsvillkoren förblir oförändrade och kunderna behöver inte göra några ändringar.
Hur påverkar övergången användarupplevelsen?
Användarupplevelsen förblir oförändrad under övergången och vi förväntar oss inte att kundernas eller användarnas beteende ska förändras. Tagnile fokuserar på administration och utveckling av tjänsten och säkerställer en fortlöpande kvalitet på tjänsten.
Vad händer med oavslutade utvecklingsprojekt?
Tagnile säkerställer tillsammans med Numera Palvelut att projekten fortskrider sömlöst utan avbrott. Alla oavslutade projekt som anknyter till tjänsten Sarastia365 Asiointi överförs till att förvaltas av Tagnile.
Hur påverkar personalövergången kundsupporten?
Personalen som anknyter till tjänsten Sarastia365 Asiointi överförs till Tagnile, så kunderna kan lita på att man känner till deras behov även i fortsättningen.
När träder ändringen i kraft?
Affärsförvärvet träder i kraft 31.12.2024 klockan 24.00. Uppgifter som gäller kunder och användare samt eventuella ändringar meddelas i god tid före övergången.
Är de licenser som behövs för kundernas användning säkrade?
Numera Palvelut ansvarar för att alla nödvändiga licenser är tillgängliga fram till tidpunkten för övergången. Tagnile sköter därefter om licensernas hantering och fortsättning i enlighet med avtalen.